Podczas przygotowywania materiału o Stepnickim Towarzystwie
Żeglugowym natrafiłem na kilka
informacji o jednostkach które nie wchodziły w skład floty Towarzystwa a o
których warto wspomnieć, podobnie jak o innych faktach którymi chciałbym się z
Wami podzielić. Moją uwagę zwróciło szczególnie zdjęcie poniżej. Przedstawia
ono Port Kolejowy w roku 1939, w którym widzimy wypływający Bad Stepenitz i
cumujący Stepenitz. Ale Nas najbardziej interesuje ten najmniejszy biały statek.
Okazuje się bowiem że to Alfred, 19. metrowy żaglowiec typu kecz gaflowy,
zbudowany w Holandii w 1913 roku. Prawdopodobnie jedyny zachowany stepnicki
statek, który nadal pływa. Ta historia jest na tyle ciekawa że warto poświęcić
jej osobny artykuł.
Statki Stepnickich armatorów:
„Gustav” – prywatny statek wycieczkowy, który utrzymywał
stałe połączenie z Trzebieżą. Właścicielem był Bartel który mieszkał przy ulicy
Rybackiej w domu państwa Budnych. Gustav cumował w Kanale.
„Otto” – właścicielem był Wilhelm Kruger, który mieszkał w
ostatnim domu przy Kanale (tam gdzie na
podwórku stoi samolot).
„Hedwig” (Jadwiga) – właściciel Hilgendorf (żona Jadwiga).
Państwo ci mieszkali przy ul Rybackiej, w budynku który nie istnieje. Obecnie w
tym miejscu rozpoczęto budowę nowego domu.
Szkuner „Weissen Greif” – właściciel Kohler, mieszkał przy
ulicy Władysława Sikorskiego.
„Martha” – współwłaściciel Barkow (żona Marta) – mieszkał
przy ulicy Tadeusza Kościuszki w domu Państwa Borkowskich.
„Gerda” – właściciel Ressin, mieszkał przy ul Sportowej w
domu Państwa Hryń .
Oczywiście istniało wiele innych, mniejszych jednostek
takich jak kutry rybackie długości ok. 12 m zasilane silnikami diesla o mocy 12 KM i inne prywatne łodzie.
Kanał Młyński. Widocznie
budynki już nie istnieją, ostatni (pierwszy z prawej)został zburzony w maju
2012r. W tle widoczny piec wapienny.
Statki które na stałe cumowały w portach Stepnicy ale dla
których Stepnica nie była portem macierzystym:
Trzymasztowe szkunery :
Antje Oltmann, Heinrich Vollmers, Inge, Ingrid, Kurt, Olga, Orion
Statki
motorowe: Berta Morgenroth, Dorothea Weber, Fortuna, Genius, Hansine, Neptun
Prawie każdego tygodnia gościły w Stepnicy dwa pełnomorskie
statki z ładunkiem wapna do Królewca, Elbląga I Gdańska.
Port Kolejowy 1932r.
Bardzo ciekawy eksponat można obejrzeć na dziedzińcu Tawerny
Panorama. Jest to płetwa sterowa statku który od zakończenia wojny zalegał na
dnie kanału młyńskiego. Była to prawdopodobnie barka zbożowa o długości ok.
45m, zbudowana z drewna dębowego i stali. Próby wydobycia tej jednostki w
całości nie powiodły się ze względu na jej duże zamulenie i na początku lat 90
została ona wydobyta we fragmentach po uprzednim rozczłonowaniu za pomocą
ładunków wybuchowych. Na pewno wielu z Nas pamięta ten charakterystyczny widok
dziobu wystającego z wody. Jeżeli ktoś posiada fotografie z tego miejsca (lub
jakiekolwiek z powojennej Stepnicy) bardzo proszę o przysłanie na adres peem.step@gmail.com ,
będzie to doskonałe uzupełnienie tego artykułu.
Obecnie największą jednostką której portem macierzystym jest
Stepnica jest MS „Grunwald” o następujących parametrach: długość 104,85 m,
szerokość 9,50 m, zanużenie 3,22m ładowność 2335,393 ton, moc maszyn 810 kW.
Jest to największa barka motorowa zarejestrowana pod polską banderą. Armatorem
tej jednostki jest mieszkaniec Stepnicy Pan Leszek Kiełtyka, który jest właścicielem
kilku innych mniejszych jednostek pływających po rzekach całej europy.
Grunwald na ”klasie”
(przeglądzie). Duisburg 2009r.
Grunwald w porcie macierzystym
I jeszcze garść ciekawych informacji:
„Dopiero w XVIII wieku rejestry ceł sundzkich odnotowują w
niektórych latach statki dla których Stepnica była portem macierzystym . Być
może statki te zabierały ładunek należący do mieszczan goleniowskich. Pośrednio
wniosek ten potwierdzają starania goleniowa, dzięki którym wybudowana została
między obu miejscowościami wygodna droga, którą można było transportować towary
na ładownych wozach”
„W XVIII w, w Stepnicy mieszkali przedstawiciele rodziny
Nüscke, jednej z najbardziej znanych w Szczecinie rodzin budowniczych statków”
„Stan flot pomorskich z 1745 r : Stare Warpno – 16 statków,
Lubczyna – 12, Gąsierzyno – 10, Wkryujście – 10, Stepnica – 9. Goleniów w tym
czasie nie odgrywał większej roli”
„W 1745 r. w Stepnicy mieszkało 9 szyprów i 34 marynarzy, a
w Stepniczce 7 szyprów, 26 marynarzy i 3 rybaków”
„Od października 1764 r. w Stepnicy działał sąd morski
pierwszej instancji”
„W 1769 r. zawinęły do Kopenhagi 42 stepnickie statki
wyładowane drewnem (tylko 8 szczecińskich)”
„W roku 1815 flota Świnoujska liczyła 45 statków (6588 RT),
a w dalszej kolejności była Stepnica z okolicznymi miejscowościami (4298 RT)”
Super, że jest napisane o MS Grunwald. Ciekawi mnie ta barka. Super artykuł.
OdpowiedzUsuń