czwartek, 23 maja 2013

Jeszcze o stepnickiej flocie




Podczas przygotowywania materiału o Stepnickim Towarzystwie Żeglugowym natrafiłem na  kilka informacji o jednostkach które nie wchodziły w skład floty Towarzystwa a o których warto wspomnieć, podobnie jak o innych faktach którymi chciałbym się z Wami podzielić. Moją uwagę zwróciło szczególnie zdjęcie poniżej. Przedstawia ono Port Kolejowy w roku 1939, w którym widzimy wypływający Bad Stepenitz i cumujący Stepenitz. Ale Nas najbardziej interesuje ten najmniejszy biały statek. Okazuje się bowiem że to Alfred, 19. metrowy żaglowiec typu kecz gaflowy, zbudowany w Holandii w 1913 roku. Prawdopodobnie jedyny zachowany stepnicki statek, który nadal pływa. Ta historia jest na tyle ciekawa że warto poświęcić jej osobny artykuł.



Statki Stepnickich armatorów:

„Gustav” – prywatny statek wycieczkowy, który utrzymywał stałe połączenie z Trzebieżą. Właścicielem był Bartel który mieszkał przy ulicy Rybackiej w domu państwa Budnych. Gustav cumował w Kanale.

„Otto” – właścicielem był Wilhelm Kruger, który mieszkał w ostatnim domu  przy Kanale (tam gdzie na podwórku stoi samolot).

„Hedwig” (Jadwiga) – właściciel Hilgendorf (żona Jadwiga). Państwo ci mieszkali przy ul Rybackiej, w budynku który nie istnieje. Obecnie w tym miejscu rozpoczęto budowę nowego domu.

Szkuner „Weissen Greif” – właściciel Kohler, mieszkał przy ulicy Władysława Sikorskiego.

„Martha” – współwłaściciel Barkow (żona Marta) – mieszkał przy ulicy Tadeusza Kościuszki w domu Państwa Borkowskich.

„Gerda” – właściciel Ressin, mieszkał przy ul Sportowej w domu Państwa Hryń .



Oczywiście istniało wiele innych, mniejszych jednostek takich jak kutry rybackie długości ok. 12 m zasilane silnikami diesla o mocy 12 KM i inne prywatne łodzie.



Kanał Młyński. Widocznie budynki już nie istnieją, ostatni (pierwszy z prawej)został zburzony w maju 2012r. W tle widoczny piec wapienny.

Statki które na stałe cumowały w portach Stepnicy ale dla których Stepnica nie była portem macierzystym:

Trzymasztowe szkunery :  Antje Oltmann, Heinrich Vollmers, Inge, Ingrid, Kurt, Olga, Orion

Statki motorowe: Berta Morgenroth, Dorothea Weber, Fortuna, Genius, Hansine, Neptun

Prawie każdego tygodnia gościły w Stepnicy dwa pełnomorskie statki z ładunkiem wapna do Królewca, Elbląga I Gdańska.




Port Kolejowy 1932r.




Bardzo ciekawy eksponat można obejrzeć na dziedzińcu Tawerny Panorama. Jest to płetwa sterowa statku który od zakończenia wojny zalegał na dnie kanału młyńskiego. Była to prawdopodobnie barka zbożowa o długości ok. 45m, zbudowana z drewna dębowego i stali. Próby wydobycia tej jednostki w całości nie powiodły się ze względu na jej duże zamulenie i na początku lat 90 została ona wydobyta we fragmentach po uprzednim rozczłonowaniu za pomocą ładunków wybuchowych. Na pewno wielu z Nas pamięta ten charakterystyczny widok dziobu wystającego z wody. Jeżeli ktoś posiada fotografie z tego miejsca (lub jakiekolwiek z powojennej Stepnicy) bardzo proszę  o przysłanie na adres peem.step@gmail.com , będzie to doskonałe uzupełnienie tego artykułu.

Obecnie największą jednostką której portem macierzystym jest Stepnica jest MS „Grunwald” o następujących parametrach: długość 104,85 m, szerokość 9,50 m, zanużenie 3,22m ładowność 2335,393 ton, moc maszyn 810 kW. Jest to największa barka motorowa zarejestrowana pod polską banderą. Armatorem tej jednostki jest mieszkaniec Stepnicy Pan Leszek Kiełtyka, który jest właścicielem kilku innych mniejszych jednostek pływających po rzekach całej europy.


Grunwald na ”klasie” (przeglądzie). Duisburg 2009r.

 

 Grunwald w porcie macierzystym



Stepnica, maj 2013




I jeszcze garść ciekawych informacji:

„Dopiero w XVIII wieku rejestry ceł sundzkich odnotowują w niektórych latach statki dla których Stepnica była portem macierzystym . Być może statki te zabierały ładunek należący do mieszczan goleniowskich. Pośrednio wniosek ten potwierdzają starania goleniowa, dzięki którym wybudowana została między obu miejscowościami wygodna droga, którą można było transportować towary na ładownych wozach”

„W XVIII w, w Stepnicy mieszkali przedstawiciele rodziny Nüscke, jednej z najbardziej znanych w Szczecinie rodzin budowniczych statków”

„Stan flot pomorskich z 1745 r : Stare Warpno – 16 statków, Lubczyna – 12, Gąsierzyno – 10, Wkryujście – 10, Stepnica – 9. Goleniów w tym czasie nie odgrywał większej roli”

„W 1745 r. w Stepnicy mieszkało 9 szyprów i 34 marynarzy, a w Stepniczce 7 szyprów, 26 marynarzy i 3 rybaków”

„Od października 1764 r. w Stepnicy działał sąd morski pierwszej instancji”

„W 1769 r. zawinęły do Kopenhagi 42 stepnickie statki wyładowane drewnem (tylko 8 szczecińskich)”

„W roku 1815 flota Świnoujska liczyła 45 statków (6588 RT), a w dalszej kolejności była Stepnica z okolicznymi miejscowościami (4298 RT)”





1 komentarz:

  1. Super, że jest napisane o MS Grunwald. Ciekawi mnie ta barka. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń